Eindelijk tevreden over die filterruimte bij mondmaskers!

by - 13:59


Als er één iets is dat dezer dagen volop genaaid wordt op menig naaitafels,
dan zijn het mondmaskers. Ik weet het, sociale media staat er vol van, naaifora ook, maar toch wil ik ook 1 bijdrage hieraan kwijt. 

Al van in het begin ging mijn voorkeur uit naar het "eendenbekmodel" 
zoals dat hier genoemd wordt. 

Alleen, dat patroon heeft eigenlijk geen filterruimte.
Er werden verschillende mogelijkheden geprobeerd:
- onderaan ruitme open laten, maar ik vind het niet mooi als je dan beide stoffen ziet
(ok, we moeten het perfectionistische kantje achterwege laten, hoeveelheid is belangrijker, maar dat lukt me dus niet)
- zijkant openlaten tussen de linten/elastiek. Maar dat is echt een gepruts, die ruimte is te klein om daar iets deftigs tussen te krijgen. 
- opening laten in de middennaad van de binneste stof. OK, hier was ik tot vorige week het meest tevreden over. Filter komt direct in het midden te zitten, wat heen en weer duwen en klaar. 
Maar ik bleef toch met een knagend gevoel zitten. Dit kon toch nog beter?


Dus bekeek ik nog meer mogelijkheden en uiteindelijk kwam ik uit bij een derde lapje stof. 
Gewoon hetzelfde stukje patroon nog een derde keer uit stof knippen (2x), plooi de zijnaden 2x om (bij de mannen neem ik 2 keer 2 cm, bij de vrouwen 2 keer 1,5 cm). Doorstikken en plaatsen tussen de binnenstof en de buitenstof. Rondom naaien, maar laat een keergaatje open tussen een elastiek. Ik start dus net voor de onderste elastiek en eindig net na de bovenste elastiek (van dezelfde elastiek ;)).
Omkeren en nog eens doorstikken. Klaar. 

Perfect voor met of zonder filter!


Deze mondmaskers werden trouwens verwerkt met elastische band in plaats van elastiek. 
Deze is ook kookvast, krimpt niet maar rekt wel meer dan de gewone elastiek heb ik ondervonden.
Ze is wel goedkoper dan elastiek! Wil je dus ook voor deze elastische band kiezen? Neem dan een iets kortere afstand dan bij elastiek. Deze kon ik alvast vinden bij Stael, ook online! 

You May Also Like

0 reacties

Ik lees graag wat je vindt van mijn creaties. Laat je iets na?